Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa na szkodę cukrowni
Poseł PiS Łukasz Zbonikowski zawiadamia prokuraturę o popełnieniu przestępstwa na szkodę pracowników oraz majątku Skarbu Państwa przez Zarząd Krajowej Spółki Cukrowej S.A. w Toruniu.
ZAWIADOMIENIE
o popełnieniu przestępstwa
Działając na podstawie art. 304 § l k.p.k. zawiadamiam , że w związku ze swoją działalnością Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej dowiedziałem się o popełnieniu przestępstwa na szkodę pracowników oraz majątku Skarbu Państwa przez Zarząd Krajowej Spółki Cukrowej S.A. w Toruniu przy ul. Kraszewskiego 40, 87-100 Toruń
tj. o przestępstwo z art. 296 § 3 k.k. w związku z art. 585 § l k.s.h.
UZASADNIENIE
Działania Zarządu Krajowej Spółki Cukrowej, co do postanowienia o likwidacji Cukrowni w Brześciu Kujawskim - jednej z najbardziej wydajnych ekonomicznie cukrowni jest niezrozumiałe i szkodliwe pod względem ekonomicznym całej Krajowej Spółki Cukrowej.
W kampanii 2007/2008 przy niskich nakładach inwestycyjnych Cukrownia w Brześciu Kujawskim przerobiła 430 401 ton buraków cukrowych, średni przerób dobowy 4 221 ton / dobę , wyprodukowano 64 000 ton cukru i uzyskano wydatek 14, 71% n.b. A tym samym uzyskano najniższy koszt wytworzenia l kg cukru w całej Krajowej Spółce Cukrowej. Niski koszt uzyskano między innymi poprzez intensywne prowadzenie programu restrukturyzacji zakładu oraz zatrudnienia, a także dzięki dogodnemu położeniu zakładu pośród obszarów plantacyjnych. Średnia odległość plantatorów od Cukrowni wynosi 15 km, najdalej położona plantacja znajduje się w odległości 35 km . W przypadku likwidacji Cukrowni wydłuży się droga transportu surowca, co zwiększy koszty przerobu cukru a w konsekwencji pogorszy wyniki całej spółki.
W ramach działań restrukturyzacyjnych na przełomie lat 1999/2000 obniżono zatrudnienie likwidując dział transportu i służbę dozorowania.
Cukrownia położona jest poza miastem, z pełną infrastrukturą drogową i urządzeniami wagowymi, posiada niezależne dwie linie energetyczne wysokiego napięcia, wyposażona jest w nowoczesną turbinę oraz jeden z najnowocześniejszych dyfuzorów w Polsce. Nakładem wielu milionów złotych oddano w 2007r. nowoczesną oczyszczalnie ścieków, pracującą na potrzeby cukrowni.
Cukrownia składa się z kompleksu budynków mających wartość zabytkową, a tym samym podlega Urzędowi ochrony Zabytków - nie podlega rozbiórce. Likwidacja cukrowni spowoduje konieczność zwiększenia nakładów na utrzymanie budynków i opiekę nad zabytkami.
Powyższe aspekty zamknięcia cukrowni wskazują na sprzeczność z celami przedstawionego programu restrukturyzacyjnego, który został opracowany przez niepełny skład zarządu. Projekt tego planu nie posiada ekonomicznego uzasadnienia zamknięcia Cukrowni o tak niskich kosztach produkcji i funkcjonowania. Szacowane wpływy z pomocy restrukturyzacyjnej prawie w całości przeznaczone zostaną na nakłady związane z demontażem urządzeń i wyburzeniem części budynków Cukrowni.
Przedstawiony przez Spółkę Plan Społeczny nie odpowiada warunkom zawartym w załączniku do Zarządzenia Prezesa Agencji Rynku Rolnego z dnia 17.12.2007 roku, którego pkt. 8.2.1 określa wpływ procesu restrukturyzacji na sytuację socjalną pracowników ,, powinien on odpowiadać wymaganiom społecznym a zamknięcie zakładu produkcyjnego nie spowoduje pogorszenia warunków życia pracowników”.
Mając na uwadze względy ekonomiczne, nakłady na cukrownie w Brześciu Kujawskim, jakie zostały poczynione w ciągu ostatnich lat, modernizacja i restrukturyzacja zatrudnienia nie znajdują logicznego a tym bardziej ekonomicznego uzasadnienia likwidacji najbardziej rentownego zakładu pracy, oraz jedynego dużego zakładu pracy w powiecie Włocławskim oraz w gminie Brześć Kujawski.
Decyzja zarządu jest niezrozumiała i nie ma logicznego uzasadnienia w ekonomi oraz strategii rozwoju Krajowej Spółki Cukrowej .
Likwidowanie najbardziej rentownego zakładu wchodzącego w skład Krajowej Spółki Cukrowej, nowoczesnego, modernizowanego przez ostatnie lata ogromnym wysiłkiem finansowym i czynnikiem ludzkim jest - zgodnie z brzmieniem art. 585 § l k.s.h. - działaniem na szkodę majątku Skarbu Państwa, wymierzonym w lokalną społeczność oraz przemysł cukrowniczy w Polsce.
W związku z powyższym wnoszę o wszczęcie i przeprowadzenie postępowania w niniejszej sprawie.