Przebudowa IV etapu "1" i dworzec - straszydło

Dlaczego na razie nie będzie zapowiadanego remontu IV etapu drogi krajowej nr 1 i czy miasto "pozbędzie się" budynku, którego wygląd i funkcjonalność od dawna budzi skrajne emocje? O odpowiedź na te dwa pytania poprosiliśmy Jacka Kuźniewicza, zastępcę prezydenta miasta do spraw rozwoju i inwestycji.

Red: Panie prezydencie, lada moment miał ruszyć IV etap przebudowy drogi krajowej nr 1. Najkorzystniejszą ofertę zaproponowało konsorcjum firm włocławskich wyceniając prace na ponad 10 milionów złotych. Drugi w kolejności oferent (zaproponowana cena to ponad 15 mln zł) złożył odwołanie od wyniku przetargu. Tym samym znacznie oddala się szansa na wyremontowanie tego odcinka w planowanym terminie.

Jacek Kuźniewicz: Szczerze powiedziawszy spodziewałem się takiego postępowania, bo oglądając wyniki przetargu, zdawałem sobie sprawę, że będzie on budził kontrowersje ze względu na cenę zaproponowną przez hipotetycznego zwycięzcę. Sprawa znajduje się obecnie w Krajowej Izbie Odwoławczej przy prezesie Urzędu Zamówień Publicznych, która rozsądzi kto ma rację: czy wykonawca wybrany przez Miejski Zarząd Dróg, czy firma, która się odwołuje. Spokojnie poczekamy na wynik tej procedury. My w tej chwili także analizujemy to odwołanie, choć tak jak powiedziałem, decyzję podejmie KIO. 24 września zapadnie decyzja w tej sprawie, a scenariuszy jest kilka.  Z całą pewnością mogę powiedzieć, że ta przebudowa oddala się w czasie i mało realne jest, aby prace zaczęły się w tym sezonie budowlanym. Zresztą jeśli chodzi o jedynkę, to wiele jeszcze się wydarzy w sensie inwestycyjnym, bo chcemy rozwiązać problem niedostępności dla osób niepełnosprawnych kładek na ulicy Toruńskiej, niestety projektantom zabrakło wyobraźni w tym względzie, kiedy powstawał projekt w 2005 roku. Analizujemy też wnioski mieszkańców bloków przy ul. Toruńskiej w kwestii postawienia dodatkowcych ekranów akustycznych, ale w tej sprawie musimy jeszcze wykonać wiele analiz i wówczas podejmiemy decyzję.

Red: Nie ulega wątpliwości, że remont IV odcinka "jedynki", to oczekiwana i pożądana inwestycja. Ale mieszkańcy równie często podnoszą temat dworca-straszydła, który od dawna nie jest wizytowką miasta. Czy są szanse na to, by obiekt przejął - a tym samym wyremontował - marszałek województwa?

J. K.: Są. I to bardzo duże. Jakiś czas temu, razem z prezydentem podjęliśmy taką trochę zakulisową akcję bez obecności mediów i zgłosiliśmy tę kwestię marszałkowi. Parę lat temu funkcjonował tu także dworzec PKS. Mówię świadomie, że parę lat temu, bo dziś jest już w zupełnie innej formie własicielskiej. Dworzec stanowi obsługę przewozów regionalnych. Obecnie funkcje stricte miejskie nie są tam realizowane. Jego główna funkcja to funkcja komunikacyjna o charakterze regionalnym , a to jest zadanie marszałka województwa. Stąd też doszliśmy do wniosku, że to marszałek powinien przejąć od PKP obiekt i dokonać stosownej rewitalizacji. Początkowo spotkaliśmy się ze sporym oporem, ale podczas jednego ze spotkań udało się przekonać marszałka przytoczonymi wcześniej argumentami. Oczywiście nie uchylamy się od współpracy, chcielibyśmy razem z Piotrem Całbeckim ten teren zagospodarować - mam na myśli działki, które są naszą własnością, a marszałek przejąłby część terenu w dyspozycji PKP. Co ważne PKP także wyraziło chęć udziału w tej operacji.

Red: Zapewne na tym etapie rozmów, trudno jest mówić o konkretnych terminach - przejęcia obiektu czy jego remontu.

J. K.: To nie jest zadanie proste ani szybkie. Marszałek wystąpił z inicjatywą, aby powołać zespół roboczy, który wypracuje koncepcję modelową działania. Będziemy się spotykać i dyskutować, jaka forma będzie najbardziej korzystna. Według mnie powinna powstać spółka celowa, złożona z co najmniej trzech podmiotów: samorządu województwa, miasta Włocławek i Polskich Kolei Państwowych, która przeprowadzi projekt rewitalizacji dworca i  terenów wokół tego obiektu. Uczestniczyłem w konferencji na temat stanów dworców w naszym województwie i tam padła bardzo ważna deklaracja marszałka, że chce ten proces przeprowadzić i widzi konieczność zburzenia włocławskiego dworca, z czym się stuprocentowo zgadzamy. To obiekt, który trzeba dostosować do aktualnych potrzeb - tutaj nie spędza się kilku godzin w oczekwaniu na kolejne połączenie. Wysiadamy w punkcie docelowym lub za kilka minut wsiadmy do kolejnego pociągu. I pod tego typu potrzeby należy obiekt dostosować. Jednocześnie rodzi się pytanie, czy nie należy tu wprowadzić innych funkcji przyciągających mieszkańców - to kwestia konsultacji. Ważne, że PKP chce przekazać  obiekty dworcowe oraz tereny przyległe.

Red: Szybciej i prościej byłoby, gdyby to miasto przejęło dworzec.

J. K.: Tylko powstaje pytanie: co dalej? My nie mamy środków na remont i utrzymywanie obiektu. Musielibyśmy zabrać pieniądze przeznaczone na przykład na szkoły czy inne instytucje. To nie byłoby racjonalne działanie. A marszałek Piotr Całbecki ma na to zadanie pieniądze.

Red: Kiedy zatem możemy spodziewać się zmian - własnościowych i wizualnych?

J. K.: Myślę, że jest to kwestia lat 2015-2016. Przed nami wybory, podczas których będziemy wybierać samorządy miast i województw. Chciałbym, żeby do połowy przyszłego roku wypracować te spółkę,  wspólną koncepcję biznesplanu.

Red: Dziękujemy za rozmowę.
11 komentarzy

krzywy_zonkil

Zawsze tak jest, że wygrywa najtańsza oferta, inna sprawa, że firma kolesi wygrywa przetarg i robi remont za 10mln a potem, po 3-4 miesiącach trzeba zrobić poprawki za kolejne 5mln, oczywiście płatne ekstra bo poprawki nie są w ramach gwarancji. W rezultacie koszta wychodzą takie same jak w drugiej ofercie z wyższą ceną, jednak straconego czasu kierowców w korkach nikt nie liczy, bo to stoją obywatele. Gdyby w korkach mieli stać politykierzy to by przetargi wygrywała nie ta firma co da najmniej, ale ta co wyremontuje w krótszym czasie. O korzyściach poza przetargowych nie wspominam...

1 1
ID:53186

Ja

panie Kuźniewicz najpierw bym zrobił porządek z dworcem a dopiero robiłbym bulwary Katedrę czy przystanie tam mucha już się nie gania a przejezdni oglądają to co oglądają ale takie dupki tylko tak potrafią myśleć albo jest się gospodarzem albo gospodarczym umiecie tylko gadać ale i na was przyjdzie czas ktoś wkońcu wam się odpłaci za te buble na jedynce czy tak zachwalanych remontach ulic a za rok będzie już widać wszystko zresztą już dziury na nowym wiadukcie jak piszą mieszkańcy a lipna robota szybko się ujawni

1 1
ID:53190

rumun

poprawek juz wymagaja poniszczone zjazdy i wyjazdy z firm ze stacji paliw w ciagu ulicy Torunskiej.A propo remontu dk.1kiedy beda postawione wiaty przystankowe wzdluz ul.Torunskiej juz oddanej do uzytku.

1 1
ID:53193

Bogdan

@~Ja:
A wiesz , czyja własnościa jest dworzec. Więc zamknij dziobek i przestań świrgolić.

1 1
ID:53200

dzonny_killer

najpierw komuchy rozpierdzieliły piękny zabytkowy dworzec... potem postawili to straszydło, a teraz mają czelność się jeszcze "mudrować"... :p

1 1
ID:53205

????

@dzonny_killer: bo , wicie , to było w okresie ,,błyndów i wypaczeń '' a ,,tera mumy dupokracje partyjnum'' ...tylko że ,,giemby jakoś ciungle te same ''....

1 1
ID:53206

Ja

Ty Boguś a czyje jest miasto mieszkańców czy Twoje - nie tłumacz czerwonych że kolei 50 -siąt lat nie załatwili tematu

1 1
ID:53210

wloclawek.info.pl

Do internautów: Bogdan, dzonny_killer - szanowni Panowie, to nie jest miejsce do wzajemnego opluwania się. Prosimy pisać merytoryczne opinie pod artykułami, a nie wzajemne obrzucanie się błotem. Takie komentarze będą usuwane. Pozdrawiam

1 1
ID:53224

dzonny_killer

@wloclawek.info.pl: i słusznie redakcjo... :)

1 1
ID:53240

????

Zaraz , zaraz ... a nikt nie będzie protestował przeciwko zburzeniu ,,pomnika kumuny'' jakim jest dworzec PKP pobudowany za czasów i w/g projektu ,,po linii....'' tow.... i tow ....i jeszcze tow ....którzy obecnie nadal ,,zasiadają'' i nadal ,,piastują '' i nawet się pobudowali ...tylko przestali się ,,wyzywać'' od ,,towayszy'' ?

1 1
ID:53272

LALA20

Westernowe stacje kolejowe wyglądają bardziej przyzwoicie.

1 1
ID:53304


Znam i akceptuję regulamin portalu

Polityka

Pogrzeb praw kobiet. Protest przed biurem poselskim PiS

Protesty na ulicach polskich miast, to konsekwencje wyroku Trybunału Konstytucyjnego,..

Radni PiS o wnioskach do budżetu miasta na 2021 rok

28 września radni Prawa i Sprawiedliwości zorganizowali konferencję prasową, podczas..

Radni Lewicy apelują do biskupa A. Wiesława Meringa

Dziś pod Pałacem Biskupim radni Lewicy zorganizowali konferencję prasową, podczas..

Prezydent Włocławka:"Dyskutujmy, ale nie obrażajmy się”

Dzisiaj w ratuszu odbyła się konferencja prasowa, podczas której prezydent Włocławka..

Wybory 2020. Wyniki PKW z ponad 99 procent obwodów

W niedzielę 12 lipca odbyła się druga tura wyborów prezydenckich. Największe..

Dziennikarstwo obywatelskie

Drażliwy temat reparacji a opcja berlińska

Nowoczesna i Platforma Obywatelska dość histerycznie oskarża szeregowego posła..

Rewitalizacja Starego Miasta

Stała się ostatnio modna rewitalizacja we Włocławku. Temat niewątpliwie ciekawy...

Koszykówka dla najmłodszych

Poniedziałek, pogoda nie rozpieszcza, pod Halą Mistrzów typowy dla meczowego dnia..

Pomóż Martynce stanąć na nóżki

Martynka ma 4,5 roku, urodziła się z bardzo rzadką wadą genetyczną - zespołem..

Polska moich marzeń cz.6

Nadszedł kres moich marzeń. Kampania wyborcza czyli niecodzienny festiwal obietnic,..

WOLNE MEDIA