Dworzec PKP/PKS - list do Prezydenta
My Włocławianie wraz z objęciem przez Pana urzędu Prezydenta Miasta Włocławka coraz częściej zauważamy pozytywne aspekty działalności na rzecz Włocławka. Uważamy, że obok planów rewitalizacji miasta, budowy basenów, promocji miasta dzięki kampaniom reklamowym, staraniom o dofinansowanie remontu DK 1, powinien według nas znaleźć się jeszcze jeden projekt, który sprawi, że działania rozwojowe będą miały większy wydźwięk, a turyści będą chętnie odkrywać efekty rewitalizacji miasta oraz podziwiać jego uroki. Mamy na myśli tutaj włocławski dworzec, który przez efekt pierwszego wrażenia sprawia, że Włocławek jest negatywnie odbierany.
Na początku stycznia tego roku z radością przyjęliśmy informację o zakończeniu sporu między PKP a PKS, który uniemożliwiał miastu podjęcie jakichkolwiek czynności poprawiających stan dworca. Mamy nadzieję, że zgodnie z wcześniejszymi obietnicami wraz z zakończeniem sporu miasto podejmie działania w sprawie dworca, udowadniając tym samym, że nie rzuca słów na wiatr i spełnia obietnice złożone mieszkańcom.
Nasz dworzec musi być częścią reprezentatywną miasta, taką częścią, która sprawi, że przejezdni będą chcieli odwiedzić nasze miasto. Pomóc ma w tym centrum przewozów pasażerskich, które może spełniać rolę dużego, nowoczesnego kompleksu, będącego obiektem wielofunkcyjnym oraz reklamowym. Włocławek musi posiadać nowoczesny obiekt spełniający funkcje dworcowe, usługowe, biurowe, być może nawet hotelowe.
Jak tego dokonać? Zdajemy sobie sprawę, że jest to bardzo trudne przedsięwzięcie i przede wszystkim kosztowne.
Obecnie właścicielami dworca są spółki PKP oraz PKS, przez co miasto nie może zająć się problemem obiektu dworcowego, a niewątpliwie zaniedbany budynek jest problemem. Najpilniejsze jest porozumienie pomiędzy tymi podmiotami a miastem i jeśli to możliwe przejęcie obiektu i zobowiązanie się tym samym do spełnienia warunków zapewnienia niezbędnych pomieszczeń dla obu spółek w nowym budynku lub kilku budynkach, o ile będzie możliwe realizowanie jednej z opcji, o których dalej. Możliwości finansowania, wydają się być sprzyjające w kontekście pomocy UE przy budowach obiektów dworcowych, ale warto podać kilka możliwości:
- Sprzedaż terenów dworca inwestorowi po uprzednim przejęciu ich za rosnące długi spółek względem miasta.
- Partycypacja miasta i funduszy unijnych.
- Partycypacja prywatnego inwestora ( przeznaczenie części na biura, lokale usługowe i handlowe).
- Partycypacja PKP/PKS (firmy mogą nie mieć funduszy, by współfinansować budowę, ale mogą zrzec się własności na warunkach opisanych wyżej, na obecny remont dworca we Włocławku PKP chcę przeznaczyć 10 mln zł w ramach EURO 2012)
- Wsparcie z samorządu wojewódzkiego ( podobnie jak w Krakowie).
Nasze miasto również jeszcze nie skorzystało z norweskiego mechanizmu finansowego, więc część zadań budżetowych (np. ochrona środowiska) może być sfinansowane z tego źródła, a oszczędności mogą być wydane na dworzec we Włocławku.
Wydaje się, że nawet przy obecnych planach budżetowych Włocławka oraz przy sposobach finansowania budowy dworca, jest możliwa jego realizacja bez znaczącego wpływu na realizację innych projektów. W przypadku, gdy miasto zostaje właścicielem obiektu i terenów dworcowych może przystąpić do realizacji jednego z wariantów ożywiania tej części miasta, a więc rozwiązywania problemu włocławskiego dworca. My miłośnicy Włocławka wyobrażamy sobie, aby włocławski dworzec przypominał ten z artykułu „Daleko do Bilbao?” zaprojektowany przez Jarosława Wieczorkiewicza. Taki dworzec będzie niewątpliwie spełniał rolę wizytówki i najlepszej reklamy miasta. W opinii wielu osób z całej Polski wyrażonej na łamach portalu www.skyscrapercity.com ( największy portal na świecie poświęcony rozwojowi miast) projekt Pana Wieczorkiewicza przedstawia najładniejszy obiekt w Polsce i miasto, które wybudowałoby taki dworzec długo by było na ustach ludzi z całej Polski, a także Europy.
Jednak równie dobrze można w tym miejscu wybudować mały nowoczesny obiekt, jak również duży, równie nowoczesny obiekt wielofunkcyjny lub kompleks budynków 2-3 kondygnacyjnych. Pomysł ten jest jednak śmielszy i zapewne droższy, ale również bardziej prestiżowy, mający silniejszy charakter promocyjny oraz być może bardziej opłacalny miastu.
Teren wokół dworca jest bardzo atrakcyjny i na pewno znajdzie się inwestor, który będzie chciał wejść w spółkę. Dla porównania stadion żużlowy (6ha) w Toruniu znajdujący się w peryferyjnej części miasta został sprzedany za 60 mln zł! Wśród naszych rozważań na skyscrapercity.com znalazł się także pomysł usprawnienia komunikacji i propozycja przeniesienia części zadań komunikacyjnych w stronę południa miasta. Nasza propozycja obejmowałaby kompleks budynków pasujących do siebie oraz miejsca i ról jakie mają spełniać. Budynki usytuowane by były po obu stronach torów co wiązałoby się z przeniesieniem dworca PKS na tereny przy ulicy Węglowej. Byłby to jeden z trzech może czterech budynków wchodzący w skład całego kompleksu. Parter obiektu mógłby być przewidziany na pomieszczenia niezbędne dla PKS oraz pomieszczenia hotelowe lub biurowe, zadaszony parking dla autobusów lub dużo śmielszy parking podziemny. Przykładowo w Krakowie wybudowano dwupoziomowy dworzec PKS, gdzie 18 stanowisk znajduje się 5 metrów pod powierzchnią terenu oraz 14 stanowisk półtora metra wyżej kosztem 26 mln. zł. Jest to duży koszt, ale biorąc pod uwagę przebudowę dróg, budowę podziemnych stanowisk i wielkość obiektu, to w przypadku potrzeb Włocławka koszt ten zmniejszy się. Kolejne budynki składające się na kompleks dworcowy to dwa lub trzy obiekty na terenie, na którym obecnie znajduje się dworzec. Pierwszy mniejszy budynek to obiekt łączący pomieszczenia niezbędne PKP, usługowe w tym gastronomiczne i jest to projekt autorstwa Pana Wieczorkiewicza. Drugi budynek to usługi hotelowe lub biurowe (przeznaczenie pomieszczeń na użytki hotelowe lub biurowe byłoby ściśle związane z przeznaczeniem powierzchni w budynku po drugiej stronie torów). Oba budynki mogłyby zostać połączone przejściem tak, aby w przypadku charakteru hotelowego goście mogliby bez
wychodzenia z budynku iść do restauracji umieszczonej w budynku dworcowym. Trzeci największy obiekt pełniłby funkcje usługowe i rozrywkowe. Podziemny parking na poziomie -1, na poziomie 0 market (być może udałoby się przenieść market Tesco i tym samym uzyskać teren przy stacji Statoil) oraz inne punkty handlowe, poziom 1 rozrywka (Kręgielnia, bilard, itp.).
Wykorzystanie powierzchni jest jedynie przykładowe i ma na celu przedstawienie możliwości zagospodarowania jej. Zapotrzebowanie na powierzchnie biurowe i hotelowe we Włocławku nie będzie zanikać jeśli obecne plany dążą do rozwoju miasta, zatem również taki kompleks będzie przydatny. Koszt przedsięwzięcia oraz zyski należy skonfrontować ze sobą i opracować plan zagospodarowania całego terenu dworca oraz wybrać najlepszą możliwą opcję. Nie można jednak ukrywać, że najlepszą opcją jest ta droższa, uwzględniająca budowę całego kompleksu budynków. Jednak w perspektywie rozwoju miasta i prób utrzymania w nim mieszkańców tanie rozwiązania mogą nie przynieść spodziewanych efektów.
Wyremontowanie dworca to opóźnienie rozwoju miasta i zażegnanie problemu, który cały czas będzie się intensyfikować, na kilka lat. Trzeba sobie zdać sprawę, że to dla najmłodszych pokoleń budujemy przyszłość, to dla nich chcemy zmienić miasto, aby nie wyjeżdżali z niego lub wrócili po studiach. Dworzec to pierwszy krok do tego, aby poprowadzić naszą przyszłość w dobrym kierunku, dlatego zachęcamy, by zmienić oblicze tej części miasta nie przez remont dworca a przez przebudowę całego terenu.
Powyższa treść jest dowodem na to, że wyborcy również troszczą się o miasto i patrzą na poczynania włodarzy miasta. Niniejszym reagujemy na koniec sprawy sądowej rozstrzygającej spór PKP z PKS i zachęcamy do zajęcia się sprawą włocławskiego dworca i wymuszenie na spółce PKP współpracy co do podjęcia realizacji Wielkiego projektu, zamiast odmalowania ścian. Podobną „walkę” o wizytówkę miasta toczą włodarze Torunia, może więc warto się przyłączyć do walki o tę część miasta?
Chcielibyśmy na koniec zwrócić uwagę na to, że powstanie obiektu będącego reklamą miasta w całej Polsce i Europie, obiektu niebanalnego, z pewnością najładniejszego wiąże się również z sukcesem ludzi, którzy doprowadzili do jego powstania. Gorąco wspierany Pańskie działania, które są prowadzone w trudnym społeczeństwie. Staramy się tworzyć społeczeństwo obywatelskie i mamy gorąco nadzieję, że nasze uwagi zostaną wysłuchane i bardzo dokładnie przeanalizowane, bo gramy w tej samej drużynie, w zespole: „Włocławek”
Z poważaniem
Włocławska sekcja skyscrapercity.com - Największego portalu na świecie poświęconego rozwojowi miast.Niniejszy list został przekazany wszystkim włocławskim mediom z prośbą
o publikację naszego obywatelskiego stanowiska. Projekt pana Wieczorkiewicza
można oglądać na stronie:
www.skyscrapercity.com