Pierwsze centra obsługi podatnika już ruszyły
Na początku września Administracja Podatkowa uruchomiła centra obsługi. To nowe udogodnienie, dzięki któremu podatnicy będą mogli załatwić swoje sprawy nie tylko we własnym urzędzie, ale także w wybranych miejscach na terenie całego kraju.
Dotychczas podatnik mógł załatwiać sprawy tylko w swoim urzędzie skarbowym, w zależności od miejsca zamieszkania lub siedziby. Było to szczególnie uciążliwe dla tych, którzy pracują lub studiują z dala od domu. Uzyskanie np. zaświadczenia wymagało nawet kilkusetkilometrowej podróży. Od września, wystarczy wizyta w jednym z 50 centrów obsługi.
W centrach obsługi pracownicy Administracji Podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, informować podatników o ich prawach i obowiązkach.
Centra ułatwią przedsiębiorcom, szczególnie tym najmniejszym, dostęp do usług Administracji podatkowej, Służby Celnej oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W punktach tych podatnicy będą mogli także pilotażowo skorzystać z pomocy asystenta podatnika.
Obsługa podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą przez asystenta podatnika obejmować będzie przede wszystkim udzielanie informacji w zakresie wypełniania deklaracji podatkowych (także składanych elektronicznie), udzielanie pomocy i wsparcia w konkretnych sprawach podatnika, przekazywanie informacji na temat przepisów prawa podatkowego (a w tym uprawnień przysługujących podatnikom).
Ponadto, asystent podatnika będzie udzielał informacji spoza zakresu działania urzędu skarbowego ? dotyczących ubezpieczeń społecznych czy też podatku akcyzowego. Czynności wykonywane przez asystenta podatnika nie będą stanowiły doradztwa podatkowego.
W województwie Kujawsko-Pomorskim Centra Obsługi i Asystenci Podatnika 1 września wystartowały w 2 urzędach skarbowych w Urzędzie Skarbowym w Inowrocławiu i Toruniu
Z początkiem 2016 roku asystenci podatnika pojawią się we wszystkich urzędach skarbowych.