Plan spójności komunikacyjnej jest jednym z wymaganych przez Komisję Europejską dokumentów programowych związanych z wykorzystaniem środków pomocowych perspektywy 2014-2020. Wychodząc z diagnozy obecnej sytuacji komunikacyjnej regionu, nakreśla politykę transportową samorządu województwa i wskazuje konkretne przedsięwzięcia inwestycyjne do zrealizowania. Źródłem finansowania będzie przede wszystkim Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020. Wybór projektów był uwarunkowany umową między Polską a KE oraz ramami wyznaczonymi przez dokumenty rządowe.
Wszystkie nasze plany związane z przebudową dróg wojewódzkich oraz części dróg lokalnych mogły być uruchomione dopiero po zatwierdzeniu planu spójności. Już ogłosiliśmy pierwsze przetargi na gruntowne przebudowy dróg wojewódzkich. Czekają nas również duże zmiany jeśli chodzi o infrastrukturę kolejową. Będziemy uzupełniać inwestycje, które udało się zrealizować w ramach naszego RPO w poprzedniej perspektywie finansowej, a także plany PKP PLK realizowane ze środków krajowych. Nasze województwo zyska nowoczesną infrastrukturę kolejową z prędkościami na niektórych odcinkach do 160 km/h – tłumaczy marszałek Piotr Całbecki.
Najwięcej – 140 milionów euro, czyli około 590 milionów złotych – przeznaczone będzie na inwestycje drogowe. Ponad 101 milionów euro z tej puli trafi na realizację 14 inwestycji na drogach wojewódzkich, które obejmą odcinki o łącznej długości 351 kilometrów. Zarząd województwa podjął już decyzję o ogłoszeniu przetargów na wybór wykonawców prac na pięciu trasach: ze Żnina do granicy województwa, z Lipna do granicy województwa, ze Stolna do Wąbrzeźna, z Brześcia do Kowala oraz na dwóch odcinkach drogi Tuchola-Świecie. Pozostałe 39 milionów euro otrzymają do dyspozycji samorządy lokalne, które przeznaczą je na inwestycje na trasach gminnych i powiatowych oraz drogach wojewódzkich w miastach prezydenckich.
Kolejne ponad 50 milionów euro, czyli około 210 milionów złotych z naszego RPO trafi na rozwój i modernizację infrastruktury kolejowej, w tym modernizację tras, inwestycje w obiekty obsługi pasażerskiej oraz inteligentne systemy transportowe. Dokument uwzględnia rewitalizację kolejowych ciągów komunikacyjnych na odcinkach tras Grudziądz-Brodnica, Grudziądz-Tuchola-granica województwa, Bydgoszcz-Kcynia-granica województwa (do wyboru w dwóch wariantach) oraz dwóch odcinków ciągu kolejowego Toruń Wschodni-Malbork. Zawiera także wykaz planowanych inwestycji kolejowych finansowanych z funduszy krajowych, między innymi na liniach nr 201 z Bydgoszczy w kierunku Trójmiasta oraz nr 131 z Bydgoszczy przez Inowrocław w kierunku Chorzowa.