Jednolity plik kontrolny od stycznia 2018 roku
Od stycznia 2018 roku podatnicy, którzy składają deklaracje VAT-7 lub VAT-7K będą zobowiązani do prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT. Swój rejestr sprzedaży i zakupów VAT będą przesyłać do resortu finansów, jako Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT tzw. JPK_VAT.
Około 1,6 mln mikroprzedsiębiorców od stycznia 2018 roku dołączy do grona podatników VAT, którzy prowadzą elektroniczną ewidencję VAT (czyli rejestr sprzedaży i zakupów VAT) i przesyłają ją jako JPK_VAT. Duże przedsiębiorstwa plik kontrolny wysyłają od 1 lipca 2016r., a małe i średnie od 1 stycznia 2017r. W województwie kujawsko-pomorskim liczba mikroprzedsiębiorców przekracza 67 tysięcy. W Urzędzie Skarbowym we Włocławku liczba podatników VAT, którzy od 1 stycznia 2018r. będą zobowiązani do przesyłania JPK_VAT wynosi 5734 (według stanu podatników VAT na dzień 4 października 2017r.)
Aktualna liczba podatników, którzy (będąc już do tego zobowiązanymi) złożyli JPK za czerwiec 2017r. wynosi 351. Rozszerzenie stosowania JPK na mikrofirmy służyć ma polepszeniu sytuacji przedsiębiorców i wzmocnieniu uczciwej konkurencji. Pomoże to w eliminowaniu nieuczciwych kontrahentów, porządkowaniu ewidencji a także ograniczy liczbę kontroli ze strony służb skarbowych.
Czym jest JPK_VAT
JPK_VAT to zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT za dany okres. Przesyła się go wyłącznie w wersji elektronicznej, w określonym układzie i formacie, do 25-go dnia miesiąca, za miesiąc poprzedni, nawet jeśli podatnik rozlicza się kwartalnie. JPK_VAT to nic innego, tylko dokładne dane, odzwierciedlające ewidencję zakupu i sprzedaży, którą do tej pory podatnicy mają prowadzić w formie papierowej bądź elektronicznej, aby złożyć prawidłową deklarację VAT. To przełożenie ewidencji na pewien schemat, który funkcjonuje wśród wszystkich podatników w jednolity sposób.
Urząd Skarbowy już teraz zachęca do testowego składania plików kontrolnych przez osoby prowadzące działalność gospodarczą. Mikroprzedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc resortu finansów w wypełnianiu nowego obowiązku. Na nowej odsłonie strony www.jpk.mf.gov.pl, która znajduje się na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów, podatnicy znajdą m.in. bezpłatne i bezpieczne narzędzia do utworzenia i wysłania JPK_VAT, dowiedzą się – krok po kroku – jak przygotować, podpisać (w tym jak założyć bezpłatny profil zaufany eGo) i przesłać gotowe pliki do administracji skarbowej. Urząd proponuje by mikroprzedsiębiorcy już teraz nauczyli się przesyłać plik JPK. Dzięki temu mogą otrzymać szybszy zwrot podatku – zamiast 60 dni będzie to nawet 25 dni. Dotyczy to rozliczeń za październik, listopad i grudzień 2017 r.
Więcej informacji na temat JPK_VAT można znaleźć na stronie www.jpk.mf.gov.pl lub telefonicznie pod numerami: 801-055-055, (22) 330-03-30.