Czytelność, mniej błędów, większe bezpieczeństwo – tak o e-receptach pisze wprowadzające je Ministerstwo Zdrowia. Ministerstwo Cyfryzacji natomiast zadbało o wygodę pacjentów. Wystarczy zainstalować bezpłatną aplikację mObywatel i będziemy mieli swoje recepty zawsze przy sobie.
mObywatel to w ostatnich dniach jedna z najczęściej instalowanych aplikacji. Korzysta z niej już niemal milion Polaków – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski – Stale ją ulepszamy, dodajemy nowe funkcjonalności. E-recepta jest jedną z nich.
Co zrobić, aby w swoim telefonie mieć e-receptę?1. Przede wszystkim ściągnij i zainstaluj aplikację mObywatel. Znajdziesz ją – w zależności od tego z jakiego telefonu korzystasz - w sklepach Google Play lub App Store. Jest bezpłatna, oficjalna i bezpieczna. Aby uruchomić aplikację potrzebujesz profilu zaufanego (PZ). To on gwarantuje pełne bezpieczeństwo Twoich danych. E-recepta w aplikacji mObywatel jest dostępna na smartfonach z systemem operacyjnym Android 6.0 wzwyż. Pod koniec stycznia ma być dostępna także dla właścicieli smartfonów z systemem iOS.
2: Jeśli masz już ściągniętą i zainstalowaną aplikację mObywatel, wybierz w niej kartę eRecepta.
3: Będąc w aptece, wybierz którą e-receptę chcesz zrealizować. Pokaż farmaceucie ekran telefonu z wyświetlonym kodem QR. Jeśli nie chcesz pokazywać ekranu telefonu, podaj numer PESEL (swój lub osoby, na którą recepta jest wystawiona) oraz kod spod e-recepty.
Jak utworzyć profil zaufany (PZ)? Masz dwie możliwości:1. Jeśli masz konto w bankach: PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląski, Alior Bank, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe lub na platformie Envelo możesz założyć PZ przez internet. Cały proces zajmie Ci kilka minut:
- w systemie bankowości elektronicznej Twojego banku wypełnij formularz o założenie profilu zaufanego.
- operację potwierdź bankowym kodem autoryzacyjnym. Na adres mailowy otrzymasz potwierdzenie założenia konta.
2. Załóż PZ online i potwierdź go w ciągu 14 dni w jednym z 1500 Punktów Potwierdzających.
- wejdź na stronę www.pz.gov.pl i wybierz możliwość założenia profilu zaufanego z potwierdzeniem w Punkcie Potwierdzającym.
- po założeniu PZ w Internecie, idź do Punktu Potwierdzającego. Masz na to 14 dni od złożenia wniosku. Sprawdź, gdzie w Twojej okolicy znajduje się najbliższy.
Profil zaufany ma już prawie pięć milionów Polaków. To jedyny sposób, aby zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta (IKP). IKP to aplikacja Ministerstwa Zdrowia, w której znajdziesz:
- swoją dokumentację medyczną (np. e-recepty i e-skierowania, a wkrótce także swoje wyniki badań czy wypis ze szpitala),
- informacje o wysokości refundacji (kupionych leków i innych produktów medycznych oraz świadczeń wykorzystanych w ramach NFZ — na przykład przebytego zabiegu lub badania),
- informacje o zaleconej dawce leków,
- informacje o zaplanowanych świadczeniach refundowanych przez NFZ, takich jak wizyta u Twojego lekarza specjalisty czy planowany termin rehabilitacji.