Listy polecone można odebrać bez wychodzenia z domu
Chcesz odbierać listy polecone bez wychodzenia z domu, bez czekania na listonosza? To możliwe już od dziś. Jedyne, czego potrzebujesz to profil zaufany. Nowa usługa jest bezpłatna, a e-Skrzynka zostanie założona zaraz po aktywacji.
Na portalu GOV.pl opublikowano nową e-usługę. Jej główny atut? Nie trzeba iść na pocztę, by odebrać list polecony. Korespondencja dotrze w wersji elektronicznej! Bezpiecznie, z zachowaniem tajemnicy korespondencji.
To projekt, nad wdrożeniem którego pracowaliśmy od dawna. Obecna sytuacja przyspieszyła tylko jego realizację - mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. To kolejny dowód na to, że w czasie, w jakim się znaleźliśmy - cyfryzacja jest naszym sprzymierzeńcem. To także kolejny powód, dla którego warto założyć profil zaufany.
Kilka dodatkowych wyjaśnień: elektronicznie można dostać tylko korespondencję, czyli list. Tą drogą nie dotrą pisma z sądów, prokuratur, organów ścigania, czy komorników sądowych. Po nie nadal trzeba udać się na pocztę. Jakie więc pisma można otrzymać online? Korespondencję z urzędu gminy, spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej i wiele innych.
Oto, co zrobić, aby tak się stało. Założyć eSkrzynkę
Po pierwsze i najważniejsze – potrzebny jest profil zaufany. Bez niego, ani rusz. Można go założyć w kilka minut, wykorzystując do tego bankowość elektroniczną. Warto sprawdzić czy bank w którym mamy założony rachunek daje taką możliwość. Kolejny krok to wizyta na portalu www.GOV.pl., tam należy zalogować się do konta „Mój GOV” (prawy górny róg strony) i wybrać e-usługę „Załóż eSkrzynkę – odbieraj listy polecone”. Wypełnić prosty formularz. Wpisać swój adres e-mail, numer telefonu i zaakceptować regulamin. Kolejny krok - podać adres swojego zameldowania (na pobyt stały). Na podany adres poczty elektronicznej przesłane zostaną dane do pierwszego logowania do eSkrzynki. Aktywuj skrzynkę i zacznij korzystać z usługi.
Jak to będzie wyglądało w praktyce, co znajdziesz w eSkrzynce?
Zeskanowaną kopertę oraz jej zawartość. Dodatkowo, po miesiącu od zeskanowania przesyłka trafi do adresata w swojej oryginalnej, papierowej formie (bez awizo, nie trzeba będzie iść po nią na pocztę).
Nasza usługa to gwarancja jakości i najwyższych standardów bezpieczeństwa. To niezwykle istotna zmiana dla wszystkich obywateli, podmiotów publicznych, ale też zmiana dla samej Poczty, która zmienia model biznesowy z tradycyjnego na elektroniczny – mówi Tomasz Janka, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej ds. rozwoju
Od kiedy będzie liczony czas doręczenia przesyłki do adresata? Datą doręczenia przesyłki jest dzień, w którym pobierzemy plik z eSkrzynki. Jeśli tego nie zrobimy, za datę skutecznego doręczenia uznany zostanie dzień zwrotu przesyłki. To dwa tygodnie od dnia następnego od zamieszczenia dokumentu w Twojej eSkrzynce. Usługa w opublikowanej dziś formule to rozwiązanie na czas epidemii i wychodzenia z najostrzejszych obostrzeń. Jest dostępna do 30 września.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji