Tysiące osób korzysta z kujawsko-pomorskiego chatbota
Koronawirus wielu z nas zabrał swobodę pracy, wyjścia z domu, treningu czy udziału w wydarzeniach kulturalnych. W tej sytuacji samorządy stanęły przed wyzwaniem: jak zapewnić mieszkańcom nie tylko dostęp do wiarygodnych informacji o pandemii, ale też wsparcie i rozrywkę? Kujawy i Pomorze pokazały, że jest to możliwe.
Po tym, jak w całym kraju zarządzono lockdown, a w przestrzeni publicznej zaczęło się pojawiać coraz więcej dezinformacji, władze województwa podjęły decyzję: tworzymy nowoczesne, interaktywne narzędzie, które pomoże użytkownikom w każdej sytuacji. Tak powstał COMPAS (Covidowy Omnibus i Mapa Pomocowych Akcji Specjalnych), czyli nowoczesny chatbot w aplikacji Messenger, który ma ułatwić życie mieszkańcom regionu w czasie pandemii. Każdego miesiąca ze wsparcia korzysta średnio tysiąc osób, ale odbiorców jest znacznie więcej.
Twórcy chatbota podzielili go na trzy części: pierwsza jest skierowana do kujawsko-pomorskich przedsiębiorców. Można w niej znaleźć aktualne ulgi i programy pomocowe - te lokalne, i te ogólnopolskie. Prosta nawigacja sprawia, że w opcjach wsparcia bez trudu zorientuje się zarówno właściciel jednoosobowej firmy, jak i dużego zakładu.
W dobie pandemii ogromnym problemem stało się poczucie osamotnienia i obciążenia emocjonalnego. Dlatego właśnie kolejny moduł stworzony został - we współpracy z ekspertami, inicjatorami programu "Psycholodzy dla Społeczeństwa" - dla osób potrzebujących wsparcia psychicznego. Można w nim posłuchać porad terapeutów, poznać techniki radzenia sobie ze stresem i znaleźć namiary na instytucje, które na co dzień służą pomocą w sytuacjach kryzysowych. Wystarczy jedno kliknięcie na smartfonie, aby połączyć się z odpowiednią infolinią, na przykład telefonem zaufania dla osób borykających się z depresją. Jest tu także wiele cennych materiałów dla seniorów oraz relaksujący kurs jogi dla początkujących.
Dużym wyzwaniem był dostęp online do kultury i rekreacji. Twórcy sięgnęli po różnorodne pomysły: mikrokoncerty takich artystów jak Bovska i Monika Borzym, e-spotkania z dzikimi zwierzętami pod wodzą popularnego leśnika Marcina Kostrzyńskiego, wirtualne spacery po zabytkach z Maciejem Orłosiem, a nawet kurs tańca z Lenką i Jankiem Klimentami. W chatbocie premierę miał pierwszy polski bookbot “Tajemnica Kolodionu” autorstwa pisarza Marcela Woźniaka z ilustracjami Tomasza Przeździeckiego.
Wszystko to w intuicyjnym i prostym w nawigacji narzędziu, które działa w ramach ogólnodostępnej platformy Facebook i nie wymaga instalowania specjalnego oprogramowania. W dodatku działa całkowicie bezpłatnie, 24 godziny na dobę na Messengerze województwa - wystarczy rozpocząć konwersację.
Z chatbota skorzystało już blisko 5 tysięcy mieszkańców naszego regionu, ale stworzone na jego potrzeby materiały dotarły do ponad 2,1 mln odbiorców. “Gdyby nie nowe technologie, pomaganie mieszkańcom regionu byłoby o wiele trudniejsze” - przyznaje dyrektor departamentu promocji województwa, Edyta Macieja-Morzuch. Zwraca także uwagę, że narzędzie pozwoliło wspierać lokalnych artystów, którym pandemia szczególnie dała się we znaki.
COMPAS powstał w ramach marszałkowskiego programu przeciwdziałania epidemii Covid-19 oraz łagodzenia jej skutków w sferze społecznej i gospodarczej. Program jest dofinansowany ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.