Spoofing to wyrażenie pochodzące z języka angielskiego oznaczające naciąganie, kantowanie, bajerowanie, podszywanie się. Oszuści wchodząc do systemu teleinformatycznego manipulują jego elementami, najczęściej właśnie podszywając się pod numery osób lub instytucji, by następnie dzwoniąc do ofiary móc udawać inną osobę. Często nie łatwo jest się zorientować, że mamy do czynienia z oszustem, bo dzwoniący podstępnie wzbudza przeświadczenie, że mamy do czynienia z zaufanym, znanym źródłem. Przestępcy podszywają się np. pod konsultantów banków albo znajomych potrzebujących szybkiego przelewu gotówki. W ten sposób wzbudzając zaufanie ofiary chce wykraść np. ważne dane potrzebne do logowania na konto bankowe, albo nakłonić do wypłaty pieniędzy z konta i przelanie ich na inne za pomocą blika. Oszuści często wzbudzają w ofiarach stan niepokoju informując o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy. Ma to na celu upośledzenie racjonalności działania poprzez włączenie emocji i zafałszowanie oceny sytuacji.
Odbierając telefon musimy pamiętać, że wyświetlający się na ekranie numer lub nazwa instytucji nie oznacza dziś na pewno, że właśnie stamtąd ktoś dzwoni. Aby uniknąć oszustwa, warto uważnie słuchać dzwoniącego i panować nad emocjami. Jeśli rozmówca zasugeruje, że pojawił się jakikolwiek problem finansowy z kontem bankowym, albo prosi o pieniądze najrozsądniej będzie się rozłączyć, a następnie samodzielnie oddzwonić do banku, czy znajomego i zweryfikować sprawę.
Informacje o ataku na konto szczególnie połączone z dyspozycjami wypłaty, przekazania lub przelewu środków zwykle są oszustwem. Zanim podejmiesz działanie, sprawdź, czy na pewno wiesz, z kim rozmawiasz!