Marszałek zaprezentował listę prorozwojowych projektów
fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP
Podczas spotkania z parlamentarzystami Kujaw i Pomorza marszałek Piotr Całbecki zaprezentował liczącą 26 pozycji listę potrzeb rozwojowych regionu, na której znalazły się m.in. kilometry nowych ekspresówek, nowe mosty, oparty o napęd wodorowy transport publiczny, przebiegająca przez centra głównych miast kolej dużych prędkości, znaczące w krajowej sieci transportowej terminale modalne na Wiśle, a nawet budowa elektrowni atomowej.
Elektrownia atomowa we Włocławku to kolejny krok na drodze do zeroemisyjnej energetyki. Chodzi o siłownię o mocy 300 MW (standardowa atomówka ma moc 2000 MW i więcej) wykorzystującą bezpieczną i opłacalną technologię małych reaktorów modułowych (SMR). Taka elektrownia jest w stanie z powodzeniem zaspokoić potrzeby energetyczne 150-tysięcznego miasta. Zaletą są także niewielkie rozmiary tego rodzaju instalacji – to mniej więcej 10 procent terenu, którego potrzebuje duża elektrownia. Blok energetyczny jednostki we Włocławku zajmie teren wielkości boiska piłkarskiego.
Supernowoczesną i czystą technologią jest też wodór w transporcie publicznym. Planowane są zakupy napędzanych w ten sposób autobusów i pociągów. W ekologicznej części pakietu znalazł się też regionalny pilotaż sieci biogazowni rolniczych. Biogaz mógłby zasilić naszą pulę energetyki opartej na odnawialnych źródłach.
Przywrócenie dolnej Wiśle walorów wodnej drogi transportowej to z jednej strony kwestia ekologii (bo ograniczy kursowanie TIR-ów na jednej z kluczowych tras dostaw), z drugiej twardy rachunek ekonomiczny. Wodny transport jest tańszy, ale dla nas ważne są też profity, jakie możemy czerpać z posiadania obsługujących go terminali multimodalnych. Założeniem jest wodny transport śródlądowy łączący port w Gdańsku z planowanym multimodalnym (kolejowo-drogowo-rzecznym) węzłem logistycznym w Bydgoszczy. W założenia bydgoskiego węzła wpisuje się też koncepcja wiślanego terminala przeładunkowego w sąsiedniej gminie Solec Kujawski.
Nasz region powinien móc w pełni skorzystać z możliwości rozwojowych jakie daje budowa w Polsce sieci kolei dużych prędkości, dlatego zależy nam na uwzględnieniu w dotyczących jej planach linii przebiegającej przez Włocławek, Toruń i Bydgoszcz.
Potrzebne są nam też nowe linie lokalne w zwykłym standardzie, przede wszystkim stanowiąca kolejową obwodnicę Bydgoszczy i umożliwiająca dojazd pociągiem do lotniczego terminala pasażerskiego linia Solec Kujawski – Port Lotniczy – Trzciniec. W interesie lokalnych społeczności będziemy też zabiegać o nowe tory łączące Mąkowarsko i Sępólno Krajeńskie, Koronowo i Bydgoszcz, Unisław z Chełmnem, Radziejów z Chełmcami, Rypin z Kowalewem Pomorskim i Żnin z Szubinem.
Nowe tory, tym razem tramwajowe,mają być ułożone między Bydgoszczą i Toruniem (od bydgoskiego Ronda Jagiellonów do toruńskiej Alei Solidarności – 46 kilometrów). To bardzo opłacalna – zarówno ekologicznie, jak i z czysto ekonomicznego punktu widzenia – inwestycja, bo szybki tramwaj stałby się z całą pewnością dla skuteczną alternatywą dla intensywnego kołowego ruchu pasażerskiego między stolicami województwa.