Oszuści wykorzystują wszelkie okazje na szybkie zdobycie pieniędzy i wymyślają w tym celu różnego rodzaju historie. Mogą podawać się za policjantów, prokuratorów, bankowców i opowiadać o rzekomym wypadku komunikacyjnym spowodowanym przez krewnego, o akcji służb przeciwko cyberprzestępcom, czy też o ujawnieniu podejrzanego przelewu z konta.
Inną metodą ich działania jest oszustwo „na BLIKA”, które polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym. Oszust, podszywając się następnie pod właściciela konta, wysyła do jego znajomych wiadomość z prośbą o udostępnienie kodu BLIK.
Przestępcy mogą też kusić wyjątkową okazją i oferować produkt po dużo niższej cenie, bądź obiecywać szybki zarobek poprzez inwestowanie w kryptowaluty. Warto zatem przestrzegać kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa, by uchronić swoje oszczędności.
Przypominamy:
- policjanci nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani o udział w tajnych akcjach,
- policjanci nigdy nie wypytują przez telefon o przechowywane w domu, czy na koncie bankowym oszczędności,
- jeżeli odbierzemy tego typu telefon, nie przekazujmy żadnych informacji o posiadanej gotówce, kontach bankowych, nie podawajmy danych osobowych ani danych do logowania,
- nie przekazujmy pieniędzy obcym osobom, nie pozostawiajmy ich w wyznaczonych miejscach, ani nie przelewajmy pieniędzy na wskazane przez nieznane osoby konto bankowe,
- nie ulegajmy presji czasu, jaką próbują wywrzeć na nas rozmówcy – najlepiej rozłączmy się i zadzwońmy (z innego telefonu) do bliskich, bądź na numer alarmowy 112, aby potwierdzić, czy dane zdarzenie rzeczywiście miało miejsce,
- nie instalujmy na naszych urządzeniach żadnych aplikacji ani programów, co do których nie mamy pewności, że są bezpieczne - zwłaszcza tych umożliwiających zdalną obsługę pulpitu,
- nie klikajmy w przesłane linki, bo mogą zawierać złośliwe oprogramowanie, które umożliwi przestępcom dostęp do kont bankowych,
- odpowiednio zabezpieczmy dostęp do konta na portalu społecznościowym, stosując dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania,
- nie przekazujmy kodu do płatności bez potwierdzenia, że to faktycznie nasz znajomy prosi o pomoc – wystarczy do niego zadzwonić i upewnić się, że to on, a nie oszust, jest nadawcą wiadomości,
- przed zakupem zweryfikuj sprzedawcę, bądź inny podmiot oferujący pomoc związaną z inwestowaniem pieniędzy - sprawdź od kiedy jego konto istnieje w serwisie, ilu użytkowników korzystało z jego usług i jakie oceny mu wystawili,
- zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej,
- przy płaceniu kartą kredytową zwróć uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne – na stronie powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na początku adresu litery „https”,
- jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości, zakończ rozmowę, nie dokonuj żadnych transakcji, nie udostępniaj kodów ani haseł do logowania i dokładnie zweryfikuj kto się z Tobą kontaktował.