134 mln zł unii na przebudowę jedynki
Włocławek, na przebudowę piętnastokilometrowego krajowej jedynki, z unijnej kasy otrzyma około 134 milionów złotych, co stanowi prawie połowę całej kwoty potrzebnej na inwestycję.
W opublikowanej w dzisiejszym numerze Gazety rozmowie red. Jacka Hołuba i red. Marcina Behrendta z Ministrem czytamy, iż włocławski odcinek „jedynki” to droga, która przejmuje wielkie obciążenie ruchem tranzytowym, przechodząca przez środek dużego miasta. Ponieważ jej remont wiąże się z wielkimi kosztami, miasta nie stać na samodzielne sfinansowanie tego zadania. Zastanawialiśmy się w resorcie, jak pomóc. Miasto wystartowało w konkursie, projekty Włocławka i Lublina zostały ocenione najlepiej, to dobrze świadczy o ich władzach. To był klucz do sukcesu. Już jest gwarancja częściowego sfinansowania, chcemy, aby środki z rezerwy zostały podzielone między te dwa najlepiej ocenione projekty. Zagwarantuje to Włocławkowi współfinansowanie z UE modernizacji drogi krajowej nr 1 na poziomie 47 proc. (Źródło: Gazeta Wyborcza Toruń, „Nadzieja podbija cenę”, 19 stycznia 2010 r., str. 1). Minister Cezary Grabarczyk gościł wczoraj w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu, gdzie spotkał się z samorządowymi władzami województwa oraz z parlamentarzystami, prezydentami miast i liderami samorządów lokalnych. Na temat przebudowy drogi krajowej nr 1, z szefem resortu infrastruktury rozmawiali prezydent Włocławka Andrzej Pałucki oraz senator RP Andrzej Person.
Niebawem zostanie podpisana umowa z wykonawcą remontu prawie dwukilometrowego odcinka krajowej „jedynki”. Zakresem przebudowy zostanie objęty odcinek ulicy Okrzei od skrzyżowania z ulicą Lunewil do okolic placu Powstania Styczniowego. Roboty będzie prowadzić konsorcjum firm – „Aprivia” SA z Wysogotowa, „Hydrobudowa Polska” SA z Wysogotowa, „Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno-Drogowych” SA z Nowego Tomyśla i „Husar Budownictwo Inżynieryjne” Sp. z o.o. z Włocławka, które zaproponowało cenę 39,47 mln zł. Przebudowana będzie nawierzchnia jezdni, ciągi pieszo-rowerowe, zjazdy oraz zatoki autobusowe wraz z wiatami przystankowymi. Wykonawca zajmie się także robotami kanalizacyjnymi – budową i przebudową kolektorów i kanałów deszczowych wraz z budową wylotu do rzeki Zgłowiączki. Roboty elektryczne będą polegały na budowie i przebudowie oświetlenia ulicznego i sygnalizacji świetlnej wraz z zasilaniem. Zbudowana zostanie kanalizacja teletechniczna pod sieć teleinformatyczną. Wyremontowane będą przejścia podziemne w rejonie dworca PKP/PKS. W wybranych budynkach wzdłuż trasy wymieniona będzie stolarka okienna. Wykonawca będzie musiał zagospodarować istniejący drzewostan i ziemie urodzajną. Ponadto wykonane zostanie oznakowanie pionowe i poziome wraz z urządzeniami bezpieczeństwa ruchu. Niezbędna jest również przebudowa istniejącej infrastruktury technicznej wynikająca z kolizji z projektowanym układem drogowym. Planowano, że inwestycja miała się zakończyć 30 czerwca 2011 r., jednak obecnie należy się spodziewać kilku miesięcy „poślizgu”. Wybrano już Inżyniera kontraktu. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu nieograniczonym na pełnienie tej funkcji przedstawiło konsorcjum firm – Przedsiębiorstwo Obsługi Inwestycyjnej sp. z o. o. z Bydgoszczy oraz Przedsiębiorstwo Usług Inwestycyjnych „Eko-Inwest” S.A. ze Szczecina. Konsorcjum zaproponowało kwotę 557,17 tys. zł.