Eco Driving – sposób na drogą benzynę

Ceny benzyny przekroczyły próg 5 zł za litr i nadziei na obniżki nie widać. Najwyższy czas nauczyć się Eco Drivingu, czyli ekonomicznego stylu jazdy pozwalającego zaoszczędzić nawet 20% paliwa, a do tego znacząco obniżyć ryzyko wypadku lub kolizji.

– Na ceny paliw my kierowcy nie mamy wpływu. Jednak możemy, nauczyć się jeździć ekonomicznie, stosując Eco Driving czyli ekojazdę. Eko-kierowca tak reaguje na sytuacje drogowe, by jego jazda była możliwie płynna, bez zbędnych zatrzymań, gwałtownych hamowań i przyspieszeń. Jak najprędzej włącza wyższe biegi i stara się jechać na najniższych możliwych obrotach. Na dystansie 100 km przy średnim zużyciu 8 litrów rachunek za paliwo wyniesie ok. 40 zł. „Obcinając” zużycie o 1 litr zapłacimy tylko 32 zł. W skali roku oszczędności mogą być liczone w tysiącach złotych, zwłaszcza że przy okazji mniej wydamy na klocki i tarcze hamulcowe oraz opony – mówi Tomasz Talarczyk, dziennikarz motoryzacyjny i instruktor poznańskiej Szkoły Auto.

Polacy nie znają zasad Eco Drivingu
Eco Driving nie tylko oszczędza portfele kierowców, ale także chroni atmosferę Ziemi przed nadmiarem dwutlenku węgla, a nasze uszy przed hałasem. Wymyślono ten sposób kierowania, gdy upowszechniły się samochody z silnikami, których pracą steruje komputer. Za nowoczesne uznaje się wszystkie auta z silnikami benzynowymi, produkowane od co najmniej 15 lat, z silnikami Diesla produkowane od co najmniej 10 lat. Niestety użytkownicy tych aut w większości nie wiedzą, że można nimi jeździć inaczej, niż tego uczono i zalecano w epoce przed komputerowym sterowaniem silnika. Ta niewiedza jest powszechna na całym świecie, mimo że o Eco Drivingu mówi się już od co najmniej 10 lat. W niektórych krajach nauka tej techniki i taktyki jazdy jest obowiązkowa na kursach dla kandydatów na kierowców oraz na egzaminach na prawo jazdy. Nie w Polsce. Szacuje się, że co najmniej 90 procent naszych kierowców nie zna zasad ekojazdy, a tylko nieliczni potrafią je w praktyce zastosować.

Ci nieliczni, którzy dotychczas nauczyli się tego sposobu jazdy, codziennie się przekonują, że w ten prosty sposób można zaoszczędzić kilkanaście, a nawet dwadzieścia kilka procent paliwa.
– Można wybrać się na szkolenie ecodrivingu do nielicznych ośrodków doskonalących technikę jazdy. Prostszym i tańszym rozwiązaniem jest jednak komputerowy kurs ekonomicznej jazdy w trybie on-line, który przygotowaliśmy razem ze specjalistami od wydajniejszego i ekologicznego prowadzenia – mówi Ewa Żółtaszek z portalu Edustacja.pl, który będzie uodparniać kierowców na drastyczne wzrosty cen w sektorze paliwowym.

Jazda „na luzie” odchodzi do lamusa
Wystarczy zapamiętać i stosować kilka podstawowych zasad ekojazdy. Jedną z najważniejszych jest włączanie wyższego biegu najpóźniej po osiągnięciu 2500 obrotów w aucie z silnikiem benzynowym. lub 2000 obrotów w aucie z silnikiem Diesla. Do lamusa odesłać trzeba nawyk jazdy na „luzie”, w zamian stosować jazdę „bez gazu” zawsze, gdy możliwe jest hamowanie silnikiem. W tym czasie komputer całkowicie odcina dopływ paliwa do silnika i jazda odbywa się „za darmo”. W jeździe miejskiej tak można pokonać nawet 1/3 trasy.
- Jeżdżąc eko możemy być tak samo dynamicznymi uczestnikami ruchu, jak miłośnicy wysokich obrotów. Ileż razy bywamy wyprzedzani przez spoconego z nerwów kierowcę, który dociskał gaz do dechy tylko po to, by za chwilę spotkać się z nim na najbliższych światłach? – pyta Tomasz Talarczyk.

Eco Driving to również nauka przewidywania sytuacji na drodze, dzięki czemu można uniknąć gwałtownego hamowania lub przyspieszania, i do maksimum wykorzystać energię raz rozpędzonego samochodu. – Dzięki temu jazda eko jest nie tylko bardziej opłacalna, ale również wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Z badań wynika, że kierowcy „eko” nawet o 50% rzadziej uczestniczą w wypadkach i kolizjach niż ci, którzy lubią wciskać mocno pedał gazu. Możemy zatem upiec dwie pieczenie na jednym ogniu – mówi Ewa Żółtaszek z Edustacja.pl.

I czyściej, i oszczędniej
Eko-kierowca powinien mieć na względzie także inne uwarunkowania ekonomicznej jazdy. Wystarczy prosty przykład – podczas jazdy z prędkością 100 km/h i otwartym szyberdachem zużycie paliwa zwiększa się aż o 15%, natomiast włączenie klimatyzacji zwiększa to zużycie tylko o 5%. Marnotrawimy paliwo, jeśli nie dbamy o prawidłowe ciśnienie w oponach. Gdy jest ono niższe niż o 0,3 atmosfery od zalecanej przed producenta, koszty jazdy wzrastają o 3%.

Eco Driving pozwala ograniczyć trujący smog i dwutlenek węgla wylatujący z milionów rur wydechowych. – Wiadomo, że dla niektórych piękno jazdy samochodem kryje się m.in. w „ryku” silnika przy wciskaniu gazu do podłogi. Ale czy to jest warte marnowania niepotrzebnie pieniędzy w zużytym w nadmiarze paliwie, a także w szybciej zużywających się oponach, klockach i tarczach hamulcowych? Po co płacić za swoją niewiedzę – pyta się Tomasz Talarczyk.

Jacek Golimowski, specjalista Skody Auto Polska, wyjaśnia:
Czy nowoczesne samochody i ich silniki są przystosowane do jazdy w stylu Eco Driving?
Inżynieria materiałowa, technika i technologia produkcji silników pozwalają dzisiaj na wyprodukowanie silnika, którego elementy mogą być poddawane dużym obciążeniom mechanicznym bez ryzyka ich usterki. Również nowoczesne oleje silnikowe są bardziej odporne na duże obciążenia mechaniczne.
Dzięki tym rozwiązaniom i obecnie stosowanym układom zasilania, nowoczesny silnik w całym zakresie prędkości obrotowej wału korbowego jest zdolny wykonać żądaną pracę. Oznacza to, że z określoną prędkością można poruszać się na kilku biegach (3, 4, 5) bez ryzyka uszkodzenia silnika. Oczywiście zmieniając przełożenie w skrzyni biegów zmienia się obciążenie wału korbowego i jego prędkość. To oznacza, że przy tej samej prędkości jazdy samochodu, największe obciążenie wału korbowego i najmniejszą jego prędkość obrotową uzyskuje się na najwyższym biegu. Jest to sytuacja, która pozwala na uzyskanie najwyższej sprawności silnika w danym momencie.

Sterownik silnika otrzymuje ciągle informacje o prędkości wału korbowego, ilości dostarczanego powietrza do silnika, spalaniu stukowym w cylindrze itd. Na tej podstawie dostarcza za pomocą wtryskiwaczy odpowiednią ilość paliwa, reguluje również kąt wyprzedzenia zapłonu. Ten nowoczesny sposób sterowania silnikiem zapobiega spalaniu stukowemu, które w starych konstrukcjach było przyczyną wielu usterek silnika. Silnik nie otrzymuje nadmiaru paliwa, które mogłoby zostać nie spalone.

Jazda na wysokim biegu z niską prędkością obrotową wału korbowego była bardzo niebezpieczna w starszych konstrukcjach, gdyż proces spalania był słabo kontrolowany i przy zmiennych warunkach następowały niebezpieczne opóźnienia. Obecnie niebezpieczne zjawiska zostały wyeliminowane co sprzyja eksploatacji silnika w stylu eco.
11 komentarzy

Pytanie

A co na to ,,cudo'' machanicy samochodowi ,ale Mechanicy przez duże M(umiejący myśleć) ,a nie kowale ,,mechanicy '' jaki najwięcej we Włocławku ?

1 1
ID:28165

mr.betterknow

haha...okradają nas i żyrują ceny a My mamy się uczyć ekonomicznej jazdy?
Proponuje nauczyć polityków ECOpolityki bo na razie to ich stać na paliwo.A nas przestaje być stać na chleb.

1 1
ID:28169

dzonny_killer

idzie wiosna... przesiadam się na ekorower :p

a paliwko dziś na szczęście spadło poniżej 5 zł :)))

1 1
ID:28174

januszek

kto was okrada? kuźwa jak głosowaliście to tak macie jak będą wybory to i tak tych samych wybierzecie. P.S nie świnie zmieniać przy korycie tylko zlikwidować koryto.

1 1
ID:28176

jrl

Ostatnio ropę kupiłem po 3zł, odczekam jeszcze trochę i do garażu wstawiam auto a z garażu wystawiam rower, nie będę narzekał ze są korki, że nie można dojechać czy że dużo paliwa mi auto spala. na bicyklu sama frajda.

1 1
ID:28181

topddd

to po co Ci samochód? po polu i tak nie pojeździsz :)

1 1
ID:28186

anty

czegoś nie rozumiem: zakładając, że litr benzy kosztuje 5zł, a przy zużyciu 8l/100km za podróż na dystansie 100km zapłacimy 40zł, to dlaczego przy oszczędności 1l/100km zapłacimy 32zł?
poza tym trzeba pamiętać, że cały ten eco-driving przyczynia się do korkowania ulic, a to z kolei powoduje zwiększenie zużycia paliwa :P niestety, ale żeby po mieście jeździć płynnie trzeba często przycisnąć...

1 1
ID:28188

y2k

kurde nie trzeba być żadnym eksprtem żeby wiedzieć że jazda na jak największym biegu przy jak najniższych obrotach silnika= jak najniższe spalanie no przy nowszych wozach dochodzi jeszcze przycisk start engine podczas postoju przy normalnym rozruszniku to sie nie opłaci , o ja pierdziele obudzili się

1 1
ID:28200

anty

inna sprawa, że zbyt niskie obroty prowadzą do przypadkowych wybuchów mieszanki, i takie zjawisko jest bardzo niekorzystne dla silnika.

1 1
ID:28210

rebel4life

Mydlą nam oczy mówiąc jak przystosować się do sytuacji. Prawda jest taka że mamy na to wszystko wpływ, dziwię się że nie ma jeszcze jakiś masowych protestów czy buntu. Popieram : "zlikwidować koryto"

1 1
ID:28221

jaro

Teoretycznie jest w tym trochę racji ale ... posiadacze samochodów z doładowanymi silnikami diesla stosując technikę jazdy - niskie obroty i wysoki bieg, bardzo szybko pożegnają się ze swoimi turbosprężarkami VTG i kołami dwumasowymi, że nie wspomnę o nowych ekowynalazkach typu DPF i notorycznie niedogrzanym silniku w okresie zimowym.

1 1
ID:28308


Znam i akceptuję regulamin portalu

Polityka

Pogrzeb praw kobiet. Protest przed biurem poselskim PiS

Protesty na ulicach polskich miast, to konsekwencje wyroku Trybunału Konstytucyjnego,..

Radni PiS o wnioskach do budżetu miasta na 2021 rok

28 września radni Prawa i Sprawiedliwości zorganizowali konferencję prasową, podczas..

Radni Lewicy apelują do biskupa A. Wiesława Meringa

Dziś pod Pałacem Biskupim radni Lewicy zorganizowali konferencję prasową, podczas..

Prezydent Włocławka:"Dyskutujmy, ale nie obrażajmy się”

Dzisiaj w ratuszu odbyła się konferencja prasowa, podczas której prezydent Włocławka..

Wybory 2020. Wyniki PKW z ponad 99 procent obwodów

W niedzielę 12 lipca odbyła się druga tura wyborów prezydenckich. Największe..

Dziennikarstwo obywatelskie

Drażliwy temat reparacji a opcja berlińska

Nowoczesna i Platforma Obywatelska dość histerycznie oskarża szeregowego posła..

Rewitalizacja Starego Miasta

Stała się ostatnio modna rewitalizacja we Włocławku. Temat niewątpliwie ciekawy...

Koszykówka dla najmłodszych

Poniedziałek, pogoda nie rozpieszcza, pod Halą Mistrzów typowy dla meczowego dnia..

Pomóż Martynce stanąć na nóżki

Martynka ma 4,5 roku, urodziła się z bardzo rzadką wadą genetyczną - zespołem..

Polska moich marzeń cz.6

Nadszedł kres moich marzeń. Kampania wyborcza czyli niecodzienny festiwal obietnic,..

WOLNE MEDIA