W Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko-Pomorskiego na rozbudowę infrastruktury rowerowej przeznaczone
będzie ponad 130 milionów złotych, czyli kwotę ponaddwukrotnie wyższą
niż w perspektywie 2007-13. Do tej pory samorząd województwa zawarł
umowy na dofinansowanie 38 projektów, a kolejna jest w przygotowaniu. W
ramach tych zadań powstanie lub zostanie wyznaczonych prawie 150
kilometrów ścieżek rowerowych. Około 80 kilometrów traktów dla
rowerzystów powstaje przy gruntownie przebudowywanych trasach
wojewódzkich. To możliwe dzięki ścisłej współpracy z samorządami
lokalnymi.
Rower to nie tylko sposób na aktywny wypoczynek, ale też tani i praktyczny środek komunikacji, z którego mieszkańcy regionu korzystają coraz częściej. Bezpieczne i wygodne ścieżki zachęcają, by wybrać rower jako alternatywę dla samochodu – tłumaczy marszałek Piotr Całbecki.
Największe wsparcie z RPO – ponad 5 milionów złotych – trafiło na budowę ścieżki rowerowej w gminie Dąbrowa Chełmińska ze stolicy gminy do Czarża i Dębowca oraz do Janowa. Powiat toruński otrzymał w sumie 9,5 miliona złotych dofinansowania na budowę aż czterech dróg rowerowych – wśród nich jest 24 kilometrowy trakt z Osieka nad Wisłą przez Sąsieczno, Zimny Zdrój, Czernikowo i Mazowsze z odgałęzieniem do Obrowa. Bydgoszcz pozyskała 1,8 miliona złotych na budowę drogi dla rowerzystów w ciągu ulicy Grunwaldzkiej.
Samorządowe władze województwa zabiegają też o to, by ścieżki rowerowe łączyły się w długie trakty przebiegające przez kilka gmin. Przyłączenie projektowanej trasy rowerowej do istniejącej już drogi dla rowerzystów to jeden z warunków otrzymania wsparcia z RPO. Takie przedsięwzięcie zrealizowano między innymi w przypadku 100-kilometrowej trasy rowerowej z Torunia przez Bydgoszcz do Koronowa. Trwają rozmowy o wydłużeniu tej ścieżki z Unisławia w kierunku Chełmna i Grudziądza. Wkrótce nowy fragment trasy rowerowej ma połączyć istniejące drogi dla rowerzystów w gminach Pakość i Barcin.