Program pozwala na szybkie wykrycie pacjentów, którzy ze względu na pogorszenie stanu powinni trafić na leczenie szpitalne. Skierowany jest do osób z grup podwyższonego ryzyka, których wskażą lekarze POZ. Pacjenci otrzymują Pulsoksymetry jako narzędzie diagnostyczne oraz skorzystają z sytemu PulsoCare do przekazywania i monitorowania danych.
Kto skorzysta z programu DOM?
Lekarz POZ będzie decydował o objęciu osoby programem Domowej Opieki Medycznej. Decyzję podejmie na podstawie zdiagnozowanej choroby wywołanej koronawirusem oraz na podstawie wywiadu o stanie zdrowia chorego. Program skierowany jest przede wszystkim dla pacjentów z grup ryzyka, leczonych w warunkach domowych, zagrożonych nagłym pogorszeniem się stanu zdrowia. Są to m.in. osoby powyżej 55 roku życia oraz pacjenci z chorobami współistniejącymi tj.: choroby serca, niewydolność nerek, choroby nowotworowe, cukrzyca typu 2 i inne.
Rolą lekarza POZ jest wyłącznie zapisanie pacjenta do programu. Monitoring stanu zdrowia, telekonsultacje oraz pozostałe działania realizują konsultanci i lekarze z Centrum Kontaktu DOM – infolinia Domowej Opieki Medycznej: 22 735 39 40. Centrum Kontaktu jest dostępne dla pacjentów przez 7 dni w tygodniu przez 24 godziny na dobę.
Jak działa program Domowej Opieki Zdrowotnej?
Jeśli otrzymałeś pozytywny wyniku testu na COVID-19, a Twój lekarz POZ skierował Cię do programu Domowej Opieki Zdrowotnej, otrzymasz SMS z hasłem do systemu. Pulsoksymetr otrzymasz za pośrednictwem Poczty Polskiej. W paczce znajdziesz również instrukcję obsługi, ulotkę na temat programu DOM oraz kopertę do zwrotu sprzętu. Zaloguj się do systemy na stronie internetowej: www.pulsocare.mz.gov.pl lub zainstaluj aplikację PulsoCare. Po zalogowaniu się do systemu lub aplikacji będziesz mógł przeprowadzić badanie z użyciem pulsoksymetru. Aplikacja w prosty i intuicyjny sposób prowadzi Cię przez cały proces, na który składa się badanie Pulsoksymetrem i wywiad medyczny w postaci ankiety. Badaj się co kilka godzin zgodnie z zaleceniami, a wyniki wpisz w systemie PulsoCare.
Wszystkie wyniki badań są przesyłane do centralnej bazy danych i na bieżąco monitorowane przez Centrum Kontaktu. Konsultanci i lekarze weryfikują wyniki Twoich pomiarów. W sytuacji niepokojącej zostaniesz skierowany na zdalną konsultację, która odbędzie się w formie teleporady. W razie konieczności zostanie wezwane Pogotowie Ratunkowe.
Jak wykonać pomiar Pulsoksymetrem?
Pulsoksymetr mierzy saturację, czyli nasycenie krwi tlenem. U osób zdrowych prawidłowa saturacja wynosi ok. 95-100%.
Pamiętaj o kilku ważnych kwestiach wykonując pomiar:
- pomiary wykonuj po kilku minutach odpoczynku
- przed wykonaniem pomiarów umyj ręce
- pomiary wykonuj w pozycji siedzącej
- podczas korzystania z pulsoksymetru, nie możesz mieć pomalowanych paznokci
- badaj się co kilka godzin zgodnie z zaleceniami
- wpisuj wszystkie wyniki do systemu PulsoCare
Co może wpłynąć na nieprawidłowy pomiar pulsoksymetru?
- ruch palca podczas pomiaru
- wilgotna dłoń
- paznokcie pomalowane lakierem
- zbyt długie paznokcie