Uzasadnieniem przebudowy i rozbudowy obiektu jest zły stan techniczny.
Przebudowa i rozbudowa mostu polegała będzie na wzmocnieniu istniejącego łuku żelbetowego, poprzez wbudowanie od spodu łuku, powłoki z blach stalowych, karbowanych. Projektuje się posadowienie nowej konstrukcji na palach. Płyta pomostu zostanie przebudowana i rozbudowana w celu poszerzenia obiektu i wykonania normatywnych chodników. Dodatkowo zostaną wykonane ściany oporowe i nowe stożki skarpowe. Ściany oporowe będą również posadowione na palach.
Obecnie, w ciągu drogi krajowej nr 1 nad rzeką Zgłowiączką we Włocławku istnieją dwa obiekty mostowe: Most łukowy betonowy, zbudowany ok. 1927r. o szerokości całkowitej 16,7m. Na obiekcie znajduje się jezdnia z czterema pasami ruchu o szerokości ok. 12m oraz chodniki o szerokościach 2,35m. Estakada dojazdowa do mostu, zrealizowana 1955r. ma szerokość całkowitą 16,7m, konstrukcję żelbetową płytowo - belkową o długości około 25m z przęsłem głównym o rozpiętości 15m i dwoma wspornikami po 5m każdy. Na obiekcie znajduje się jezdnia z czterema pasami ruchu o szerokości ok. 12m oraz chodniki o szerokościach 2,35m. Na chodnikach ustawione są bariery ochronne, a na zewnątrz balustrady stalowe.
Obecne gabaryty obiektów (mostu i estakady) nie pozwalają na zachowanie w pełni obowiązujących norm, dotyczących bezpieczeństwa użytkowania.